• RELACJA 1 - Odwiedziny w Radowie

          W sierpniu 2020r. w dwóch grupach nauczyciele biorący udział w projekcie oraz pan dyrektor odwiedzili szkołę w Radowie Małym kierowaną przez panią dyrektor Ewę Radanowicz. To było niezwykłe spotkanie.

          Mogliśmy obejrzeć nietypową szkołę, gdzie przestrzeń służy edukacji i odpoczynkowi. Zachwycaliśmy się nie tylko wnętrzami, ale przede wszystkim rozwiązaniami organizacyjnymi. Bardzo nam się podobało Biuro Pracy Indywidualnej i inne pomysłowe zajęcia dla uczniów prowadzone w pracowniach tematycznych oraz w formie warsztatowej. Z opowieści prowadzących zajęcia wynika, że dzieciaki w tej szkole nie tylko zdobywają wiedzę, ale też niezbędne w dzisiejszym świecie kompetencje miękkie. Uczą się samodzielności, kreatywności, poznają techniki uczenia się, ale także techniki relaksacji. Spotkanie z panią dyrektor pozwoliło nam zobaczyć szkołę jako zupełnie inne miejsce, gdzie na pierwszym miejscu stoją wartości – szacunku, odpowiedzialności, zaufania. Warsztaty i szkolenia były okazją do doświadczania na sobie niekonwencjonalnych metod i dobrej zabawy. Wyjazd był też okazją do rozmów, wymiany doświadczeń, pobycia ze sobą.

          Wróciliśmy do siebie pełni przemyśleń, wrażeń, inspiracji, bo „w szkole wcale nie chodzi o szkołę”.

          RELACJA 2 - Zanim zaczniemy pracę z uczniami…

          Tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2020/2021 pod koniec sierpnia (25.08) spotkaliśmy się w szkole na spotkaniu warsztatowym z naszymi doradczyniami. Nareszcie cała grupa projektowa – 10 nauczycieli i pan dyrektor – miała okazję popracować stacjonarnie, w szkole w naszymi doradczyniami w projekcie – Zofią Steć i Małgorzatą Jas.

          Do tej pory spotkania odbywały się online albo stacjonarnie, ale w mniejszych grupach (lub z nauczycielami z innych szkół). Poznaliśmy już uczestników projektu ze szkoły w Łodzi, Łasku, Warszawie. Poznaliśmy współtwórców projektu. Wzięliśmy udział w wielu webinarach, spotkaniach, warsztatach, fakultetach online, a także w trzydniowych stacjonarnych szkoleniach w Warszawie. Poznawaliśmy zasady i ramy projektu, szukaliśmy swojego miejsca w tym dużym przedsięwzięciu, rozwijaliśmy mniej lub bardziej znane i oswojone praktyki edukacyjne.

          Tym razem przyszła kolej na pracę na naszym terenie – w szkole. Nasze spotkanie bardzo wzbogaciły graficzne plakaty, ilustracje do naszych zajęć wykonane przez Małgosię Jas, pod wrażeniem jej talentu jesteśmy nieustannie. Wybieraliśmy wiązki, nad którymi chcemy pracować, podzieliliśmy się na dwie mniejsze grupy, wyznaczyliśmy cele w naszych indywidualnych planach, zdecydowaliśmy się także na udział w różnego rodzaju warsztatach i fakultetach.

          • Agnieszka Nowak (historia, wos, religia) i Izabela Saganowska (język polski) będą rozwijać SAMODZIELNOŚĆ MYŚLENIA
          • Aldona Szewczyk (wf), Tomasz Ruta (wf) i Katarzyna Kozłowska-Wyszogrodzka (język niemiecki) wybrali do rozwijania kompetencją, jaką jest WSPÓŁPRACA
          • Joanna Sułek (matematyka, wychowawczyni 7c) i Monika Gromulska (język angielski) będą rozwijały ZARZĄDZANIE SOBĄ
          • Grażyna Olczak (biologia), Sławomir Rybiński (chemia, fizyka) i Ewa Raczyńska (informatyka)
            Już mamy plan, wiemy, co nas czeka i jesteśmy gotowi na nowe wyzwania! A najbardziej jesteśmy ciekawi nowych uczniów – jeszcze nie znamy klasy, z którą będziemy pracować w projekcie przez dwa kolejne lata szkolne


          RELACJA 3 - Szkolna inwentaryzacja
          7 września cała rada pedagogiczna naszej szkoły spotkała się z naszymi doradczyniami w projekcie Szkoła dla innowatora - Małgosią Jas i Zosią Steć.
          To było bardzo potrzebne spotkanie. Dało ono możliwość opowiedzenia wszystkim pracującym w naszej szkole nauczycielom, czym jest projekt Szkoła dla innowatora i jakie mamy w nim zadania. Grupa nauczycieli bezpośrednio zaangażowanych w realizacje projektu przygotowała prezentację dla pozostałych nauczycieli, aby pokazać i opowiedzieć, co się już w projekcie zadziało i co nas czeka w najbliższym czasie.
          Drugim ważnym celem spotkanie, które udało się zrealizować, była inwentaryzacja zasobów szkolnych. Popracowaliśmy wspólnie, by nieco zmodyfikować plan pracy szkoły i zrobić miejsce na realizację projektu Szkoła dla innowatora. Czasami takie porządkowanie i wietrzenie jest bardzo potrzebne.
          Możemy zaczynać kolejny rok szkolny.

          RELACJA 4 - Poznajmy się!

          Z powodu epidemii oraz organizacji siatki szkół w naszym mieście, z której wynika, że do naszej szkoły (dawniej gimnazjum, od 2017 roku – szkoły podstawowej) są co roku przenoszone klasy siódme z dwóch sąsiednich szkół podstawowych – dopiero 1 września poznaliśmy klasę 7c – uczniów i rodziców. To właśnie z klasą 7c będziemy realizować projekt Szkoła dla innowatora.

          Pierwsze spotkanie było bardzo udane. Uczniowie spotkali się z wychowawczynią – Joanną Sułek, nauczycielką matematyki oraz współwychowawczynią – Izabelą Saganowską, nauczycielką języka polskiego. Pierwsze zajęcia za nami, teraz będziemy się sobie przyglądać i wzajemnie się poznawać.

          Pan dyrektor Grzegorz Wyszogrodzki i pani wicedyrektor Izabela Saganowska spotkali się z rodzicami uczniów klasy 7c. Przedstawili założenia i cele projektu. Rodzice poznali ideę przedsięwzięcia i świadomie wyrazili zgodę na udział całej klasy w tym dwuletnim działaniu. Takie zaufanie i przychylność dla aktywności szkoły to dobry fundament pod dalszą współpracę.

          We wrześniu integrowały się też klasy siódme – pięć klas z dwóch szkół, łącznie 111 uczniów, w tym 26 z klasy 7c. Jeden dzień szkolny wyglądał zupełnie inaczej niż zwykle, nie było lekcji, były za to inne integrujące działania. Każda klasa miała zajęcia z psychologiem lub pedagogiem szkolnym. Wszyscy brali udział w miejskiej grze terenowej, w której przy okazji wspólnego rozwiązywania zadań można było poznać też elementy historii Mińska Mazowieckiego. Był też czas na sportową rywalizację i podsumowanie emocjonującego dnia na spotkaniu z wychowawcą. Siódmoklasiści we wrześniu poznawali swoją nową szkołę, nowych nauczycieli, nowe klasy, ale tez siebie wzajemnie.

          RELACJA 5 - Wrześniowe warsztaty

          Już we wrześniu uczniowie klasy 7czaczęli eksperymentować ze swoimi nauczycielami, korzystając z inspiracji i nowopoznanych technik pracy. Na lekcjach języka angielskiego brali udział w warsztatach o tym, jak się uczyć języków obcych prowadzonych przez Monikę Gromulską. Przygotowywali mapy mentalne z opisem sposobów skutecznej nauki języka angielskiego. Doskonalili pracę w grupach i technikę zapisu notatki w formie mapy mentalnej. Na lekcjach języka polskiego Izabela Saganowska postanowiła poeksperymentować trochę ze szkolną przestrzenią. Zajęcia dotyczące motywu „theatrum mundi” z fraszki Kochanowskiego odbywały się w sali teatralnej, a podczas zajęć uczniowie mogli wcielać się w role reżysera, aktora, widza spektaklu. O fraszce „Na lipę” uczniowie rozprawiali pod szkolną… lipą, siedząc na leżakach. Ustne relacje z tych zajęć docierały do rodziców, a forma zmiany przestrzeni testowana byłą także w innych klasach (np. klasa 8c zorganizowała na szkolnym trawniku klasowy konkurs pięknego czytania „Sonetów krymskich” Adama Mickiewicza). Już we wrześniu udało się też namówić niewielką grupkę uczennic z klasy 7c do dołączenia do redakcji szkolnej gazetki „Na marginesie”. Pierwsze publikacje dotyczyły oczywiście projektu Szkoła dla innowatora. Link do wrześniowego numeru gazetki - http://www.gm2.pl/wp-content/uploads/2020/09/1-169-wrzesie%C5%84.pdf

          Tymczasem razem z początkiem roku szkolnego ruszyły też pierwsze warsztaty (jeszcze w wersji stacjonarnej) dla nauczycieli realizujących projekt. Już pod koniec września odbyły się pierwsze spotkania warsztatowe (np. warsztaty umiejętności behawioralnych – patrz zdjęcie).

          RELACJA 6 - Inny nie znaczy gorszy – PIKNIK MIEJSKI

          W niedzielę – 4 października – w związku z 30-leciem samorządu oraz wręczeniem władzom Mińska Mazowieckiego honorowego sztandaru w naszym mieście zorganizowany został piknik “Flag of honour” – Świętujmy Razem! Z tej okazji na scenie przez Urzędem Miasta występowali uczniowie ze szkół podstawowych z Mińska Mazowieckiego. 

          Występ naszej szkoły przygotowała pani wicedyrektor Izabela Saganowska wraz z uczniami klas 7c, 8b i 8c. Młodzież wystąpiła w etiudzie teatralnej zatytułowanej “Inny”. Artystom udało się w sposób niezwykle poruszający i przekonujący pokazać na scenie ideę tolerancji wobec każdego człowieka. Każdy z nas ma prawo być sobą, ma prawo być inny. Zarówno ruch sceniczny, jak i doskonale dobrana muzyka sprawiły, że reprezentanci naszej szkoły przykuli uwagę oglądających. Zwrócili uwagę na to, że nie można pozostawać obojętnym wobec krzywdy drugiego człowieka. Na koniec młodzież została nagrodzona zasłużonymi gromkimi brawami. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć i nagrania z występu!

          Uczniowie przygotowali ten występ zaledwie w dwa tygodnie, dla niektórych był to pierwszy występ publiczny, tym bardziej uczniowie zasługują na ogromne brawa. Rodzice i inni mieszkańcy czy goście pikniku miejskiego byli wyraźnie oczarowani występem.

          Nagrania etiudy:

          cz.1 - https://drive.google.com/file/d/11DFYbH3YwOsp2g9Jl2Znd6Mij0pYgD7y/view?usp=sharing

          1. 2 - https://drive.google.com/file/d/11E-cpEeX7Tm3wFH4Rh8OKS5A-P-IGeH4/view?usp=sharing


          RELACJA 7 - Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

          W roku 2020 Dzień Tabliczki Mnożenia przypadał 2 października. Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie potraktowali tego święta, jako okazji do wspólnej zabawy. Pani Agnieszka Krasuska doskonale wie, że zabawy matematyczne są doskonałym uzupełnieniem szkolnych lekcji matematyki. Dzięki nim w atrakcyjny i przyjemny sposób uczniowie klas czwartych utrwalali tabliczkę mnożenia. Bawili się rozwiązując zadania powiązane z zegarem iloczynowym i kostkami sześciennymi. Tworzyli własne strategie podczas pracy zespołowej.

          Klasy siódme i ósme gościły na korytarzu górnym barwne postacie, które na przerwach “częstowały” uczniów tabliczką mnożenia. Za poprawnie podaną odpowiedź wręczały słodki cukiereczek. Chętnych do zabawy nie brakowało. Mistrzami tabliczki mnożenia byli uczniowie klasy 7c: Michalina Gąsior, Jakub Jackiewicz, Martyna Kucińska i  Marta Szymońska. Kibicowała im pani Joanna Sułek.

          Kto powiedział, że nauka musi być nudna?

          RELACJA 8 - 7c w działaniu

          Październik, listopad i grudzień minęły bardzo intensywnie – i dla uczniów 7c, i dla nauczycieli biorących udział w projekcie. Nauczyciele uczestniczyli w licznych spotkaniach, webinarach, warsztatach, fakultetach w wersji online. Uczyliśmy się, czym są edukacyjne projekty społeczne, projekty badawcze, jak eksperymentować na lekcjach. Poznawaliśmy technikę pracy metodą odwróconej lekcji, techniki rozwijania kreatywności i metody pracy indywidualnej z uczniem. Uczyliśmy się, czym są zadania interdyscyplinarne i tworzyliśmy własne przykłady takich zadań.

          Tymczasem uczniowie eksperymentowali razem z nami. Na lekcjach matematyki realizowali projekt badawczy „S.P. nr 3 w procentach”. Na chemii i biologii – realizując zadanie interdyscyplinarne – badali zanieczyszczenia środowiska wokół nas. Uczyli się współpracy, tworząc prezentacje multimedialne dotyczące zwyczajów świątecznych w krajach niemieckojęzycznych, pisali e-maile po angielsku. W ramach pracy w grupach przygotowali i poprowadzili zajęcia wychowania fizycznego. Na języku polskim dowiedzieli się, czym jest przemówienie i jak je tworzyć, a na historii rozmawiali o sławnych postaciach z XIX i XX wieku – ta wiedza i umiejętności przydały im się w Turnieju Oratorskim pod hasłem „Mocni w gębie” (zadanie interdyscyplinarne). Do tego wszystkiego jeden ze sprawdzianów z języka polskiego wymagał użycia… aparatu fotograficznego. Po omówieniu „Dziadów cz. II” każdy uczeń przygotował zaproszenie lub ogłoszenie na przedstawienie z odpowiednią zachęcająca do udziału argumentacją. Oprócz tego każdy miał za zadanie ucharakteryzować się na postać z lektury i wykonać sobie zdjęcie. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością. Na zdjęciach pojawiły się pastereczki Zosie, Widma Złego Pana, Aniołki, Guślarz czy przedstawiciele chóru wieśniaków. Zachęcamy do obejrzenia galerii niezwykłych postaci na zdjęciach. A jeszcze grupa uczennic z 7c nadal twórczo pracowała w gazetce szkolnej – ich artykuły pojawiły się w numerze październikowym (wywiad z wychowawczynią-matematyczką o modzie i stylu), listopadowym (wywiad z nową przewodniczącą samorządu szkolnego, przepisy na chandrę i jesienne herbatki oraz poradnik, jak samodzielnie przygotować prezent mikołajkowy) i grudniowym (artykuł o świątecznym zdobieniu swojego pokoju, artykuł o szczepionkach i ranking TOP10 najlepszych seriali z 2020 roku).

          To sporo aktywności, ale dzięki nim siódmoklasiści uczą się samodzielnego myślenia, współpracy, rozwiązywania problemów i zarządzania sobą. Dostrzegają, że można uczyć się nieco inaczej, bardziej praktycznie. Wymaga to od nich i ich nauczycieli sporego zaangażowania, ale już zaczyna przynosić pierwsze pozytywne efekty. Brawo WY!

          Nagranie z projektu matematycznego - https://lumen5.com/user/joannasulek/sp-nr-3-w-procentach-jlz1m/

          Projekt matematyczny - https://lumen5.com/user/joannasulek/sp-nr-3-w-procentach-jlz1m/

          Gazetka – październik - http://www.gm2.pl/wp-content/uploads/2020/10/pa%C5%BAdziernik-2-170.pdf

          Gazetka – listopad – http://www.gm2.pl/wp-content/uploads/2020/11/listopad-3-171.pdf

          Gazetka – grudzień - http://www.gm2.pl/wp-content/uploads/2020/12/grudzie%C5%84-4-172.pdf

          RELACJA 9 - Lekcje z gośćmi

          Pani Joanna Sułek – nauczycielka matematyki i wychowawczyni 7c zainicjowała w naszej szkole pomysł na udział w ogólnopolskim projekcie „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Na lekcjach w kl. 7c trzykrotnie w I semestrze tego roku gościli już nauczyciele i uczniowie z innych szkół. 

          Pierwsze takie spotkanie online odbyło się 2.11, kiedy to podczas godziny wychowawczej uczniowie spotkali się z prof. Lechem Mankiewiczem. Pan profesor pracuje w Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk, jest współtwórcą polskiej wersji Khan Academy, a oprócz tego pracuje jako nauczyciel w szkole podstawowej. Prawdopodobnie jest jedynym naukowcem, który kształci uczniów klas siódmych i ósmych. Pan profesor mówił o motywacji, wyzwaniach i odpowiedzialności. Pokazał, że nauczanie zdalne nie musi być złem, a przeciwnie, może okazać się wielką szansą. Musimy tylko chcieć z niej skorzystać i uzbroić się w cierpliwość, która jest konieczna przy nabywaniu nowych umiejętności. Uczniowie klasy 7c już wiedzą, że to im się po prostu opłaci! 

          Kolejne dwa spotkania odbyły się w grudniu (14.12 i 21.12) i dotyczyły projektu społecznego.  Na pierwszym z nich uczniami kl. 7c spotkali się online z uczniami klasy 7a ze Szkoły Podstawowej im. gen. Stefana Roweckiego “Grota” w Koziegłowach oraz ich wychowawczynią panią Jolantą Przygocką. Uczniowie byli pod wrażeniem działań w ramach projektu “Śmieci segregujesz, siebie ratujesz, czyli postaw 5 nie 1”. To była nie tylko lekcja ekologii, ale też przykład wspaniałej współpracy całego zespołu. Dla klasy 7c to dopiero początek na drodze do tworzenia projektów społecznych, ale już wiadomo, że najważniejsza w takich działaniach jest współpraca. Podczas drugiego spotkania uczniów kl. 7c odwiedziła pani Anna Pająk – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, gdzie od kilku lat realizuje z uczniami projekty społeczne. Pani Ania opowiadała o swoich doświadczeniach w realizacji projektów w ramach ogólnopolskiego programu Centrum Edukacji Obywatelskiej “Młodzi w akcji”. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądała praca nad projektami: “Nowy Dwór Gdański – wczoraj i dziś”, “Młodzi niepodlegli”, “Książka nie gryzie”, ale nam najbardziej spodobała się opowieść o projekcie „Pobaw się ze mną”. Uczniowie pani Ani pozbierali od swoich rodziców, dziadków zasady dawnych gier i zorganizowali dla maluchów z sąsiedniego przedszkola piknik z grami ruchowymi na świeżym powietrzu. To było bardzo inspirujące spotkanie. W drugim semestrze 7c rusza do działań projektowych!

          RELACJA 10 - Nasze sukcesy!

          Chcielibyśmy się pochwalić dwoma sukcesami, jakie osiągnęliśmy w I semestrze roku szkolnego 2020/2021. 

          Pierwszy z nich to udział i zwycięstwo w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez sklepy Empik – „1000 powodów, by czytać”. Żeby wziąć udział w tym konkursie przygotowaliśmy dwie prace – plastyczną i literacką. Uczniowie klas młodszych pod kierunkiem nauczycielki pani Katarzyny Chłopik wykonali z użyciem surowców wtórnych plakat ilustrujący hasło konkursu, a uczniowie klas starszych pod kierunkiem polonistki pani Agnieszki Kożuchowskiej napisali króciutki tekst – odpowiedź na pytanie, czym jest dla nas czytanie. Aby mieć szansę na wygraną – mobilizowaliśmy całe środowisko szkolne i lokalne do oddawania głosów na naszą szkołę w mobilnej aplikacji Empik. Głosować można było codziennie od 2 listopada do 2 grudnia. Głosowanie bardzo zintegrowało społeczność szkoły, szczególnie mocno zaangażowali się rodzice. Powstała specjalna grupa na facebooku promująca głosowanie na naszą szkołę, rodzice, uczniowie i nauczyciele tworzyli filmiki, memy, plakaty, artykuły, ogłoszenia, posty – wszystko, by zbierać głosy i udało się! Na naszą szkołę przez miesiąc oddano ponad 22 tys., co pozwoliło nam znaleźć się w gronie 10 laureatów spośród 550 szkół podstawowych z całej Polski biorących udział w  konkursie. Nagrodą w konkursie jest 1000 książek o wartości 25 tys. zł, które trafią do biblioteki szkolnej. Jesteśmy w trakcie tworzenia listy książkowych marzeń. Wygraliśmy nie tylko książki, ale też nagrodzono nasze wspólne działania, wzajemne wsparcie.

          Drugi sukces to sukces indywidualny. Nauczycielka z naszej szkoły, uczestniczka projektu Szkoła dla innowatora – Izabela Saganowska zajęła I miejsce w konkursie ogłoszonym przez miński urząd miasta. Nasze miasto – Mińsk Mazowiecki w roku 2021 będzie obchodziło 600-lecie nadania praw miejskich. Z okazji tak szczególnego jubileuszu miasto zorganizowało konkurs dla nauczycieli na scenariusz zajęć związanych z historią i współczesnością miasta pod hasłem „Mińsk Mazowiecki – nasze miasto”. Scenariusz „Młodzi mają głos” autorstwa Izabeli Saganowskiej zdobył I miejsce w kategorii szkół podstawowych. Inspiracją do jego stworzenia była idea projektów społecznych i zadań interdyscyplinarnych. W tym samym konkursie wychowawczyni „zeróweczki” – pani Ewelina Frankiewicz zajęła II miejsce w kategorii przedszkoli.  

          Cieszymy się z tych sukcesów i chwalimy się nimi, bo być może zainspirują innych do ciekawych działań.

          RELACJA 11 - Sukces wolontariuszy – projekt społeczny

          W ostatnią niedzielę stycznia grupa naszych uczniów z klas: 7c, 7e, 8a i 8c dzielnie wspierała ogólnopolską akcję zbierania pieniędzy na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przygotowania do tego dnia trwały od listopada, kiedy to trzeba było zarejestrować swoją chęć pracy jako wolontariusz. Później były spotkania weryfikujące dane poszczególnych osób, następnie zmiana terminu finału, odbieranie pakietów ze sztabu, rejestrowanie się na godzinę rozliczenia. Największa energia skupiła się na kwestowaniu na ulicach naszego miasta w niedzielę 31 stycznia. Młodzi ludzie z naszej szkoły okazali się niezwykle skuteczni – do wszystkich naszych puszek uzbieraliśmy 26.905,30 zł oraz waluty: 13,08 EURO, 1 USD i 150 kun! W tym aż 4.641,00 zł stanowiły wirtualne wpłaty na konto 4 naszych uczniów z kl. 3c, 7e i 8c do ich eSkarbonek. “Oserduszkowaliśmy się” i jesteśmy z tego dumni! Wszyscy (i uczniowie-wolontariusze, i opiekujący się nimi nauczyciele oraz pan dyrektor) mamy poczucie, że zrobiliśmy razem coś dobrego dla innych. Dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli wesprzeć akcję i dorzucić się do naszych puszek.

          RELACJA 12 - DOSTALIŚMY PREZENT – hurrra!

          We wtorek – 23 lutego w naszej szkole (a właściwie przed nią) zagościła wiosenna radość! Przyjechali do nas goście z Empiku – Pani Kropka i Redaktor Książeczka i przywieźli ogromny prezent. Wielką ciężarówką wjechała do nas nagroda, którą otrzymaliśmy jako laureaci konkursu “1000 powodów, by czytać”. Razem z nami świętowali także pan burmistrz Marcin Jakubowski, pani wiceburmistrz Eliza Bujalska, przewodnicząca Rady Rodziców pani Monika Lubańska i wiceprzewodniczący Rady Rodziców pan Dariusz Świętochowski. Radośnie tańczyły wszystkie dzieciaki i wszyscy goście zebrani na szkolnym parkingu w rytm “Makareny”, bo jak tu nie cieszyć się, kiedy do naszej biblioteki trafiło 1000 pachnących nowością książek. Były piękne dekoracje, kolorowe balony, bańki mydlane, medale książkowe na szyjach dzieci, postacie z bajek. Pan dyrektor Grzegorz Wyszogrodzki w imieniu całej szkoły odebrał pamiątkowy dyplom i czytniki do e-booków. Przygotowaliśmy dla naszych gości specjalne podziękowanie. Teraz będziemy się cieszyć nowymi książkami w bibliotece.

          RELACJA 13 - SPOTKANIA Z CIEKAWYMI LUDŹMI

          Czy maszyna do niszczenia wspomnień powinna wejść do powszechnego użycia? – na takie pytanie próbowali odpowiedzieć uczniowie 7c podczas niezwykłego spotkania. We wtorek 9 lutego podczas lekcji języka polskiego i historii odwiedziła nas online p. Dorota Kaiper, trenerka debat i animatorka środowiska debatanckiego. Jako sędzia, debatantka i trenerka od 5 lat nasz gość współtworzy najważniejsze wydarzenia debatanckie w kraju, takie jak Mistrzostwa Debat Oksfordzkich, Akademickie Mistrzostwa Debat Oksfordzkich oraz Mistrzostwa Debat Parlamentarnych. Pani Dorota opowiedziała uczniom 7c, na czym polega różnica między dyskusją a debatą, jakie zasady obowiązują podczas debaty oksfordzkiej. Uczniowie mieli też okazję podebatować. Teza brzmiała – Dzieci powinny brać udział w wyborach Rzecznika Praw Dziecka. Uczniowie podawali rzeczowe i trafne argumenty i bardzo skutecznie spierali się na argumenty z nauczycielami. To była prawdziwa przyjemność rozmowy. Na pewno wrócimy do tej formy rozwijania samodzielności myślenia. 

          2 marca z kolei klasa 7c spotkała się z panią Dorotą Perłowską – prezes Fundacji Rasowy Kundel. Pani Dorota jest jedynym pracownikiem fundacji, której działanie opiera się na współpracy z domami tymczasowymi. Ludzie, którzy chcą stworzyć taki dom dla psiaków, muszę być otwarci i chętni do NAUKI, gdyż zwierzęta, trafiające pod ich opiekę często wymagają nie tylko leczenia, ale i specjalnego traktowania. Trzeba wiedzieć sporo o zachowaniu psów i mieć świadomość, że my ludzie i psy w wielu kwestiach zasadniczo się różnimy. Oczywistym jest, że w pracy pani Doroty codziennością jest rozwiązywanie problemów, duża elastyczność i umiejętność dostosowywania się do nowych, czasem zaskakujących okoliczności. Mimo trudności, dzięki działalności fundacji ponad 600 psów znalazło swój szczęśliwy dom, a wiele innych czeka na adopcję otoczone opieką. Pani Dorota powiedziała o sobie “mam duszę lidera” i z uśmiechem opowiadała o swoich obowiązkach i ogromnej satysfakcji, którą daje jej praca na rzecz zwierząt. Na koniec spotkania zdradziła nam, że przygotowuje ogromne przedsięwzięcie, które będzie przypominało WOŚP, tyle że będzie wspierało naszych czworonożnych przyjaciół. Życzyła uczniom klasy 7c dobrych wyborów swojej przyszłej drogi . Uczestnicy projektu “Szkoła dla Innowatora” na pewno znaleźli w tym spotkaniu wiele odniesień do kompetencji proinnowacyjnych. Czy Wy też je zauważyliście?

          RELACJA 14 - Projekt lapbookowy

          Uczniowie klasy 7c w parach przygotowywali lapbooki do wybranych przez siebie lektur, w których pojawia się motyw patriotyzmu jako postawy gotowości do walki, a nawet śmierci za ojczyznę. Powstały więc prace prezentujące takie utwory jak: “Śmierć pułkownika” A. Mickiewicza, “Reduta Ordona” A. Mickiewicza czy “Ziele na kraterze” M. Wańkowicza. Uczniowie zawierali w swoich projektach lekturowych informacje o autorze, bohaterach, głównych wątkach, motywach, okolicznościach historycznych, wzorze patrioty. Uczyli się dzięki tej pracy wyszukiwania i selekcji informacji, planowania i podziału pracy, zarządzania sobą, metaforycznego czy symbolicznego przedstawiania treści. Dla niektórych był to pierwszy lapbook w szkolnej karierze. Gratulujemy pomysłowości siódmoklasistom pracującym pod kierunkiem p. Izabeli Saganowskiej. Zachęcamy do obejrzenia wybranych prac (na zdjęciach).

          RELACJA 15 Niecodziennik
          Uczennice i uczniowie klasy 7c brali udział co miesiąc w interdyscyplinarnych spotkaniach zwanych
          NIECODZIENNIKIEM. Ze względu na obostrzenia sanitarne pracowali w dwóch grupach.
          W marcu tematem przewodnim NIECODZIENNIKA była wiosna. Siódmoklasiści poszukiwali wiosny
          pod mikroskopem, tłumaczyli wiersze o wiośnie na język niemiecki, projektowali wiosenne
          pocztówki, ale też nie zabrakło wiosennego ruchu.
          W kwietniu działania skoncentrowane były wokół rozwijania kompetencji zarządzania sobą.
          Uczennice i uczniowie wzięli udział w warsztatach z zakresu technik uczenia się, poznawali techniki
          relaksacyjne, ćwiczyli jogę, a także składali origami, bo to w dłoniach właśnie są receptory stresu.
          Żeby rozruszać głowę – debatowali. W formie debaty oxfordzkiej przeprowadzili dyskusję na temat:
          „Czy czytelnicy to wymierający gatunek?”.
          Majowy NIECODZIENNIK zdominowały PODRÓŻE – to był temat przewodni wszystkich zajęć. Z panem
          od chemii siódmoklasiści eksperymentowali w pracowni chemicznej, a z panią od biologii – wybrali
          się do parku, by poznawać przyrodę. Nie zabrakło debaty o tym, czy podróże kształcą, ale po
          angielsku. Powstały również bardzo pomysłowe konstrukcje do podróżowania – w działaniu można
          się więcej nauczyć.
          Wszystkie trzy odcinki NIECODZIENNIKA były dla uczniów szansą, by wspólnie spotkać się i działać.
          Okazało się, że przyjście do szkoły może być przygodą.

          RELACJA 16Wszystkie emocja są potrzebne!
          6 maja 7c gościła na lekcji trzy studentki z Uniwersytetu Warszawskiego z Wydziału Psychologii, które
          poprowadziły dla nas warsztaty z psychoprofilaktyki na temat radzenia sobie z emocjami, zwłaszcza w
          dobie pandemii. Poznawaliśmy się, grając w grę, „Kto tak jak Ja”. Rozmawialiśmy o emocjach i
          uczuciach. Uzyskaliśmy pomoc dotyczącą planowania dnia w czasie zdalnego nauczania. Panie były
          bardzo miłe, pomocne i jak najlepiej chciały nas zrozumieć i przekonać nas, że wszystkie emocje są
          potrzebne. Dziękujemy za to ważne spotkanie! (autorka tekstu – Michalina Gąsior 7c)

          RELACJA 17 - Spotkania z innowatorami
          12 maja klasa 7c uczestnicząca w projekcie “Szkoła dla Innowatora” gościła na lekcji panią Julię Kutrę,
          która opowiedziała nam o swojej drodze do sukcesu. Pani Julia jest artystką i właścicielką Kutra
          Design. Swój sukces definiuje słowami “robię to, co kocham i z tego żyję”. Mieliśmy okazję zobaczyć
          przedmioty wymyślone i stworzone przez panią Julię. Są wśród nich  między innymi piórniki, kolczyki,
          ozdobne ptaszki oraz gry i zestawy kreatywne (możecie obejrzeć je tutaj: https://kutradesign.pl/).
          Potwierdzamy, że widać w nich niesamowitą pomysłowość pani Julii. Uczennice i uczniowie klasy 7c
          usłyszeli, że warto poszukiwać swoich pasji nie tylko w szkole, ale i poza nią. Wiedzą już, jak ważne
          są wytrwałość, pracowitość i… pomysł na siebie. Dziękujemy Pani Julii za wspaniałe spotkanie, a pani
          Karolinie Janeczek i Katarzynie Dmitruk z Centrum Edukacji Obywatelskiej za wsparcie. Ze swoimi
          podopiecznymi w spotkaniu wzięła udział wychowawczyni – pani Joanna Sułek.
          Klasa 7c wraz z wychowawczynią gościła 19 maja panią Annę Stępniak, pracującą w firmie Adamed.
          Pani Anna opiekuje się projektami, dzięki którym do ludzi trafiają leki ratujące zdrowie i życie. Firma
          Adamed jest największą firmą farmaceutyczną w Polsce, dostarcza leki do 75 krajów świata, prowadzi
          badania biotechnologiczne, tworzy innowacyjne leki i preparaty medyczne nowej generacji. Od
          naszego gościa dowiedzieliśmy się, jak powstają nowe leki począwszy od pomysłu, aż do gotowego
          produktu, który znajdziemy na półce w aptekach. Uczniowie uczestniczący w projekcie “Szkoła dla
          Innowatora” dowiedzieli się, że sukces nie jest możliwy bez popełniania błędów i uczenia się na nich.
          Usłyszeli, że trzeba mieć odwagę podejmować ryzyko i siłę, by dźwignąć się po porażce. Dowiedzieli
          się, jak ważna w pracy pani Anny jest wytrwałość i praca w zespole (80% czasu pracy naszego gościa
          to spotkania). Bardzo dziękujemy pani Annie za niezwykle uczące spotkanie. Dziękujemy również pani
          Katarzynie Dmitruk i pani Karolinie Janeczek z Centrum Edukacji Obywatelskiej za wsparcie podczas
          naszych rozmów.

          RELACJA 18 - Myśleć obrazkami
          W środę (9 czerwca) klasa 7c uczestniczyła w niezwykłych warsztatach. Pani Małgorzata Jas
          – doradczyni naszej szkoły w projekcie “Szkoła dla innowatora” poprowadziła dla uczniów
          warsztaty z myślenia wizualnego. Dowiedzieliśmy się, że notowanie obrazami angażuje
          mózg, rozwija kreatywność, wspomaga zapamiętywanie i uczenie się. Okazało się, że do
          wykonania prostej notatki za pomocą obrazów wcale nie trzeba mieć wybitnego talentu
          plastycznego. Uczyliśmy się przez trzy godziny rysowania wizytówek, dymków, strzałek,
          ludzików i łączenia tych elementów w kolorowe notatki. Posługiwaliśmy się prostymi
          kreskami, kolorowymi markerami, cieniowaliśmy… Świetnie się przy tym bawiliśmy. Mamy
          nadzieję, że wykorzystamy zdobyte umiejętności do prowadzenia zeszytów. Dziękujemy
          naszej  doradczyni za bardzo inspirujące spotkanie twórcze.

          RELACJA 19 - Podsumujmy rok w projekcie…
          17 czerwca uczennice i uczniowie klasy 7c, w której realizowany jest projekt “Szkoła dla
          innowatora”, wyjechali do gospodarstwa agroturystycznego Bobrowa Dolina, by
          podsumować rok pracy w projekcie. Wraz z uczniami w spotkaniu integracyjnym udział
          wzięły cztery nauczycielki: wychowawczyni i matematyczka – pani Joanna Sułek, wuefistka
          – pani Aldona Szewczyk, germanistka pani Katarzyna Kozłowska-Wyszogrodzka oraz
          polonistka pani Izabela Saganowska. Wyjazd był przede wszystkim okazją do integracji
          zespołu. Uczniowie wyrabiali ciasto na chleb, wspólnie zrobili masło i ser. Chętni mogli
          nauczyć się doić krowę czy młócić cepem albo tkać na krosnach. Przenieśliśmy się w
          przeszłość, by docenić wartość pracy i wspólnie spędzić pogodny dzień na wsi. Był też czas
          na zabawę, kiełbaskę z ogniska czy rozmowy. Podczas spotkania przy wspólnym stole
          dzieliliśmy się opiniami na temat rocznej pracy w projekcie “Szkoła dla innowatora”.
          Spostrzeżenia uczniów, nauczycieli i rodziców są dla nas bezcenne. One pozwolą nam
          zaplanować pracę w przyszłym roku szkolnym. Szczególną wdzięczność wyrażamy wobec
          rodziców, którzy zechcieli do nas dołączyć – dziękujemy za Państwa opinie, zaangażowanie
          i… pyszne babeczki na deser. To był bardzo potrzebny wyjazd. Gratulacje dla pana dyrektora,
          dziesięciorga nauczycieli, wszystkich uczniów klasy 7c i ich rodziców za zakończony
          sukcesem, choć bardzo trudny (ze względu na nauczanie zdalne) rok pracy!

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim
      • (+48) 25 758 95 47
      • ul. Budowlana 2 05-300 Mińsk Mazowiecki Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych